Page 12 - De bloei voorbij
P. 12
10 | De Kritiese Filmers bestaan niet meer, ook het Amsterdams Stadjournaal is weg. Kritische fotografen hebben geen podium meer. Het zijn nog steeds de naweeën van het bewind van Margaret Thatcher en Ronald Reagan. Alles moet geld opleveren, zo was hun credo. Of je moet het kunnen verantwoorden als ‘vernieuwend’, innovatief. Daarop wordt binnen het bedrijfsleven al 40 jaar het accent gelegd. Tegenwoordig wordt het ook op de kunsten toegepast.” USVA galerie “Toen ik bij de USVA begon werd ik als docent verantwoordelijk voor meerdere fotocollectieven. Het ene was een anarchistisch georiënteerd collectief en kwam op de maandagavond samen. Het andere was meer communistisch gericht, waarvan de leden elkaar op dinsdag ontmoetten. Politiek gezien boterde het tussen de twee groepen niet, toch vormden ze samen het Gronings Foto Kollektief. Wij maakten vanuit het Foto Kollektief kleine tentoonstellingen voor de Waddenvereniging, want we waren tegen defensie op het Lauwersmeer. We maakten exposities voor de vakbonden tijdens stakingen. We begeleidden de beweging die zich onder leiding van de NCPN-er Engel Modderman 18 tegen de werkloosheid verzette, en daartoe tijdens zogenaamde Volkscongressen met regelmaat de Noodklok 19 luidde, met een tentoonstelling over de teloorgang van de aardappelmeel- en strokartonfabrieken. Wij waren de eersten in Nederland die syllabi maakten met foto’s van het alledaagse leven in samenwerking met welzijnswerkers, vormingswerkers en docenten. Het doel was daarmee de gastarbeider als nieuwe medemens, maar ook de ongeletterde Groninger, sneller de Nederlandse taal bij te brengen. Dat zijn boekwerken geworden van zo’n 150 gestencilde pagina’s. Dankzij al de wetenschappelijke disciplines binnen het Foto Kollektief waren we in staat een concept te maken en na te denken over hoe je zo’ n lesmethode het beste kon opzetten. Het collectief bestond uit een groepje geëngageerde studenten die aan de Rijksuniversiteit van Groningen studeerden, variërend van sterrenkunde en scheikunde tot Nederlands, psychologie en pedagogiek. Ze wilden met fotografie daadwerkelijk de wereld verbeteren. We hebben in het begin van de jaren tachtig, in de oude ruimte van het USVA waar theater werd gemaakt, houten schotten neergezet. Zo begon de USVA- galerie. Het was voor het eerst dat er een maatschappelijk geëngageerde foto aan de muur hing in Groningen.