Page 23 - Tegendraads
P. 23

 Stinkende ontwikkelbaden
“Als je het boek Sociale Fotografie 33 terugleest, waarin gesproken wordt
van fotografie als wapen, dan ronkt de taal je tegemoet. We waren jong, naïef, we dachten de wereld aan te kunnen. Die energie, die jeugd: het
was echt typerend voor wat we binnen het Gronings Foto Kollektief deden. Die vormende jaren, waarin we nachtenlang doorhaalden met een stevige stoot drank hangend boven stinkende ontwikkelbaden om grote foto’s af te drukken, dat was de kick. En altijd de benevelde blik voorwaarts! De volgende dag alles vergeten natuurlijk.”
Sealmachine
“Begin jaren tachtig had Ton Broekhuis een droom. Ik kan mij nog goed herinneren wat hij zei: ‘Ik wil toe naar een noordelijk fotofestival, en zie het al voor me: in de hele stad hangen aan elke lantaarnpaal door ons geplastificeerde foto’s, van ons en van andere festivaldeelnemers.’
Ik herinner mij dat Ton een sealmachine wilde hebben. Dat apparaat woog duizend kilo en kostte zo’n drieduizend gulden. ‘We moeten onze eigen sociaal-fotografische projecten kunnen sealen. Dan gaan ze langer mee in ons koude klimaat.’, zo was zijn redenering.
Na hardnekkig aandringen van Ton gaf USVA-directeur Spoeltman toe. Later is dat apparaat bij de brand, die de USVA in de as legde, volledig verwoest. We vonden het in de geblakerde puinhopen terug.”
Gatekeeper
“Iedereen kan tegenwoordig fotograferen en zijn foto posten op sociale media. De foto’s zijn technisch gezien van hoog niveau. De gevestigde media en dus ook de fotografie moeten zichzelf steeds opnieuw uitvinden. Dat gebeurt
snel en op een innovatieve manier. Maar de positie van de fotografie waarin bijvoorbeeld Noorderlicht als gatekeeper bepaalt wat de kijker gaat zien, is verzwakt. De politieke boodschap die Noorderlicht altijd heeft uitgedragen komt minder over in de zee van informatie die we dagelijks ontvangen. En wat de intrinsieke kracht van het beeld betreft, de schoonheid en impact, die heeft door de concurrentie ook minder zeggingskracht. Dat is paradoxaal, want de kwaliteit van beeld is enorm verbeterd en de inhoud is veel gelaagder geworden.
Je moet nadenken over andere platformen waarop je je fotografen presenteert. Dat kan nog steeds een expositie of manifestatie zijn, zoals
| 21
 





















































































   21   22   23   24   25