Page 76 - Tegendraads
P. 76
74 |
Toen ik nog in het bestuur zat, is al over Ton zijn opvolging gesproken. Hij
heeft wel als naam dat hij het vermogen heeft om het mensen tegen te maken. Maar hij heeft voor Noorderlicht grote verdiensten gehad. Ik bewonder zijn volharding.
Ook zag je dat het niet eeuwig door kon gaan. Bovendien moest er financieel ook wat gebeuren. In Groningen dreigde de financiering te veranderen. Maar goed, gelukkig bestaat het nog steeds en dat moet ook zo blijven. Er zijn prachtige tentoonstellingen gemaakt. Dat zagen ze hier in Friesland ook wel. Met het Fries museum verslechterde de relatie echter. Daar zat ik middenin, omdat ik ook lid van de Raad van Toezicht van het Fries museum ben. Gelukkig is dat achter de rug.
Maar hoe dan ook, Ton verdient het met alle egards te worden behandeld.”
Gespleten wereld
“Ik zat als hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant en als bestuurslid van Noorderlicht middenin de gespleten wereld van de fotografie. Aan de ene kant had je de fotojournalistiek en aan de andere kant dat wat wij kunstfotografie noemen. Dat zijn twee verschillende zaken. Je zag ook steeds meer fotojournalisten die naast hun feitelijke werk iets met bewegend beeld of iets met kunst gingen doen.
De fotografie verdient het een zelfstandige kunstvorm te zijn. Het gaat daarbij niet over het hele brede terrein van iedereen die foto’s maakt, zoals dat er nu is. Daar mag je de overheid op aanspreken, net zoals je dat bij alle andere vormen van kunst doet.
De fotojournalistiek moet het als branche kunnen redden. Hoe dat precies moet weet ik niet. Maar er bestaat een aparte bedrijfstak waar het beeld een belangrijke rol speelt. Die moet dat zelf maar financieren.
Je hebt natuurlijk ook het tussenterrein van de documentaire. Nederland heeft daarin een belangrijke naam. Documentaires kunnen ook niet zonder financiering. Het is geen kunst, maar het zit er wel dicht tegenaan. Daar komt de televisie nog bij met informatieve programma’s en programma’s voor de verstrooiing.
In alle gevallen heb je het over beeld. Dat loopt allemaal een beetje door elkaar. Daarom zou het goed zijn als daarbinnen de kunstfotografie een aparte tak is. Bij DuPho zit ook van alles, reclame, journalistiek, ja, ook de bruidsfotografen. Ik vind dat heel moeilijk. Er zou eens een duidelijk landelijk statement afgegeven moeten worden voor wat betreft de kunstfotografie.”