Page 109 - Tegendraads
P. 109

 Verongelijkt
Joop Daalmeijer
“De bezuinigingen uit 2012 waren niet van Halbe
Zijlstra, zoals zo vaak wordt gezegd. Hij voerde
ze uit. Het waren de bezuinigingen van de VVD,
het CDA en de gedogers van de PVV. Al die lui
van het CDA met hun uitgestreken gezichten,
die nu hun handen in onschuld wassen, waren
medeverantwoordelijk voor de 200 miljoen die op de kunst en cultuur werd gekort. Ze hebben er ook voor gezorgd dat een groot deel van kunstenaars aan de geeuwhonger ging. Dat vind ik weinig christelijk.
Maar in die bezuinigingsperiode lag het probleem rond Noorderlicht niet.
Ton Broekhuis is de founding father van Noorderlicht of in ieder geval een van hen. Dat is een feit, maar bij Ton zelf ligt een deel van het probleem. Hij was in deze kleine organisatie nogal dominant aanwezig en er was weinig invloed van buiten op wat hij deed. Hij had de maatschappelijke fotografie als koers gekozen en daar hield hij aan vast. Dat is een hele interessante richting, maar of die koers in deze tijd nog past is voor mij de vraag. We zitten namelijk op een tweesprong. Het probleem met de maatschappelijke fotografie is misschien vergelijkbaar met dat van de sociaaldemocratie, die dankzij zichzelf en weinig aanpassingen aan de tijd van nu grotendeels naar de knoppen is geholpen. Mensen zijn, nu het weer wat beter gaat na een periode waarin zij de broekriem moesten aantrekken, weer op zoek naar geluk, een beetje vrolijkheid, inspiratie en schoonheid. Ze willen niet met louter ellende worden geconfronteerd. Die maatschappelijke discussie daarover was met Ton niet te voeren. Hij zat niet in dat stramien, maar in dat van de oude thema’s.
Maatschappelijke fotografie
| 107
 Journalist, voormalig voorzitter van de Raad voor Cultuur





















































































   107   108   109   110   111