Page 47 - Tegendraads
P. 47
tachtiger jaren. Zo laat je amateurfotografen zien dat je ook op die manier de werkelijkheid kunt fotograferen. Dat is nuttiger dan alleen maar je vrouw fotograferen of de bloemetjes in de tuin. Je toont een inspirerende manier om de werkelijkheid in beeld te brengen.”
Jezelf blijven
“Een politieke en maatschappelijke geëngageerde kunstinstelling moet vooral bij zichzelf blijven, omdat je nooit weet wat de politiek morgen gaat zeggen. Dat geldt zeker voor Noorderlicht. Fotografie is nimmer echt veilig geweest binnen het kunstendiscours.
Eerst was fotografie niet subsidiabel. Daarna wel, maar moest er aan allerlei voorwaarden worden voldaan. Misschien is het op het moment nog wel het meest veilig van de dertig jaar die ik kan overzien. Een subsidieaanvraag vanuit Noorderlicht werd vroeger überhaupt niet serieus genomen, omdat het fotografie was.
Je moet als Noorderlicht niet iets anders willen worden, omdat de wereld verandert. Er zullen altijd fototentoonstellingen blijven. Vergelijk het maar met de literatuur. Ziet een roman er nu wezenlijk anders uit dan in de tijd van Vestdijk? Wat doet Museum More anders dan vroeger? Het Groninger Museum? De Fundatie? Ja, je kunt een koptelefoon
op je hoofd zetten. Maar voor het publiek is alles in wezen nog steeds hetzelfde. De gemiddelde bezoeker ziet echt niet dat er een andere beleidsvisie is, die trouwens vaak meer persoonsgebonden is dan je denkt. Het hangt van de directeur af. Het Fries Museum is een meer open instelling aan het worden. Dat komt door Kris Callens, de directeur, maar in wezen verandert er niet zoveel. Harry Tupan, de directeur van het Drents Museum, is bezig met het Realisme. Dat werd vroeger kleinschaliger gepresenteerd. Maar in wezen doet het Drents Museum wat het al dertig jaar doet: realistische kunst tonen. Het
komt tegenwoordig hooguit van verder weg. Wel zijn er meer PR-medewerkers en is het marketingbudget verveelvoudigd.”
Thema’s
“Het unieke van Noorderlicht is, als je het heel simpel samenvat, relevante thema’s bedenken en op zoek gaan naar fotografen die deze thema’s het beste in beeld kunnen brengen. Zij waren de aankomende sterren. Veel fotografen die later wereldberoemd werden hebben indertijd een eerste tentoonstelling bij Noorderlicht gehad, Paolo Pellegrin 57 bijvoorbeeld.
In het verleden bedachten we bij Noorderlicht thema’s die pas een paar jaar later actueel werden. ‘Nazar’ 58 bijvoorbeeld: bijna niemand had in die tijd iets gehoord over de moslimwereld en die werd zeker niet ervaren als een bedreiging van de westerse cultuur. Het was ver weg en niet relevant. In de tijd dat ‘Nazar’ werd getoond begon het thema te
| 45