Page 6 - De bloei voorbij
P. 6

4 | Bij sommigen sloeg de sympathie voor Ton’s gedrevenheid en volharding op een gegeven moment om in allergie. Hij weet bij anderen feilloos de zere plek te vinden, daarop met precisie de vinger te leggen om die er vervolgens niet meer af te halen. Daar maak je niet louter vrienden mee. Het hoort ook bij zijn consequente en oprechte streven het belang van de kunst in het algemeen en de fotografie in het bijzonder te blijven duiden. Dat is een verantwoordelijkheid van iedereen die in de kunst en cultuur werkzaam is. In het gevecht om het behoud van de geëngageerde kunst in het algemeen en de fotografie in het bijzonder kun je je niet altijd vriendelijk en meegaand opstellen. De politieke mores rond kunst en cultuur zijn behoorlijk veranderd sinds er in 2012 keihard gesnoeid werd in deze sector waarin sinds mensenheugenis hard en met passie wordt gewerkt. Door velen zijn de bezuinigingen, vooral door de manier waarop ze zijn doorgevoerd en de tone of voice die daarbij werd gehanteerd, terecht als een belediging opgevat. En nog steeds echoot het door en wordt kunst door sommige opinieleiders neergezet als een hobby. Mensen die voor de kunsten kiezen als hun dagelijkse arbeid zijn gepassioneerd en met hart en ziel verbonden met hun vak. Ton Broekhuis is daarvan het sprekende voorbeeld. Achter zijn frapper toujours, zijn continue en niet aflatende pleidooi voor het belang van de fotografie voor de wereld, zie je een gepassioneerde man, een bijzondere fotograaf bovendien, die niets anders wil dan met zijn beeldende vak de wereld een beetje beter, mooier en vooral eerlijker maken. Hij verdient daarvoor een diepe buiging. Ik dank alle betrokkenen, en in het bijzonder Ton zelf, voor hun openheid. Kees van der Meiden Diirecteur Noorderlicht | Huis van de Fotografie  


































































































   4   5   6   7   8