Page 118 - Tegendraads
P. 118

116 |
en is de aanvraag voor de arbeidsplekken ter digitalisering van het archief ingetrokken. Met andere woorden: het feitelijke beleid van de provincie werd op dat moment bepaald
door iemand uit Amsterdam die handel zag in het SBK, het Spaarne stad Fotoarchief en Noorderlicht, en die in het hele land artotheken aan het opkopen was. Kunst als handel. Achteraf denk ik dat het goed zou zijn geweest voor het Groninger Forum. Dan was er inhoud geweest, een structurele basis. Tot op heden is nog niet bekend welke culturele
uitingen er gaan plaatsvinden. Inmiddels is al wel de autonomie van het filmhuis, dat onderdeel van het Forum wordt, opgeheven. Het valt net als alle andere culturele activiteiten die er gaan komen geheel onder de directie, waar inhoudelijke visie en curatorschap afwezig zijn.
Het is een op zichzelf succesvolle marketingstrategie die decennia geleden is ontwikkeld door Ikea en in de loop der jaren gefinetuned is door Joop van den Ende. Oftewel, het neoliberale adagium van onze minister Wiebes, die geen verschil ziet tussen een loodgieter en het Concertgebouworkest. Een verschil dat voor Joop van den Ende ook niet relevant is. Uiteindelijk gaat het ook hem om de winst.”
Ingehuurde tentoonstellingen
“Het gebrek aan inhoudelijke visie en de wispelturigheid van het beleid rond het Groninger Forum waren te merken aan wat er gebeurde rond ons grote mondiale project ‘The
Sweet and Sour Story of Sugar’. Fotografen kregen opdracht om naar drie landen te
gaan waar Nederland in de zeventiende eeuw suikerplantages is begonnen en waar nu nog steeds een al dan niet renderende suikerindustrie bestaat. Een groot project met landelijke en internationale uitstraling. Over de presentatie waren duidelijke afspraken gemaakt met het Groninger Forum. Er zouden op hoog professioneel niveau animaties worden gemaakt, lezingen worden gegeven en een symposium georganiseerd. Het hele programma was min of meer concreet. Maar toen vonden enige stedelijke partijen dat directeur Bas van Kampen niet meer de geschikte man was. Hij werd weggestuurd en vervangen door de toenmalige Marketing Groningen directeur Dirk Nijdam. Kort daarna kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat de afgesproken activiteiten rondom het suikerproject niet doorgingen. De enige reden die werd gegeven was dat het publiek en de thema’s van Noorderlicht te elitair waren. Er zou geen publiek zijn voor een thema als suiker. Er zou ook geen belangstelling zijn voor een forum over de economie van suiker, laat staan over suiker als ongezond product. Dit maakte al duidelijk dat het toekomstige programma van het Groninger Forum zou gaan over de NASA, over ‘raketten naar de maan’, maar nooit over de thema’s van Noorderlicht. Er komt straks een dichtgetimmerd programma van ingehuurde tentoonstellingen, die door commerciële internationale tentoonstellingsmakers aan de markt worden aangeboden.”


























































































   116   117   118   119   120