Page 93 - Tegendraads
P. 93

 Het verhaal van Ton was altijd dat de podiumkunsten oververtegenwoordigd zijn. De podiumkunsten, waarbinnen er overigens ook van alles maar een is, zijn inderdaad talrijker dan de beeldende kunsten en ze trekken wat meer samen op.
Een meer herkenbare fysieke plek voor Noorderlicht zou kunnen helpen en wat meer schouders om het te dragen ook. Maar er zal vooral een zichtbare lobby moeten zijn vanuit de hele stad: wat hebben we hier allemaal? Als
je niet oppast zit Noorderlicht niet in het rijtje. Dan heb je niet weten te overtuigen wie je bent en wat je doet. Aan de andere kant moet men er ook naar willen kijken. Zo hoor je hier in Groningen wel eens vragen wat de culturele hoofdstad in Friesland allemaal voorstelt, want men ziet het niet. Maar als je echt kijkt, zie je dat er heel erg veel gebeurt.
De solidariteit in de stad is ten goede veranderd. Als ik naar de podium-
kunsten kijk zie ik dat we elkaar veel steviger vast zijn gaan houden. De programmeurs van De Oosterpoort en de Stadsschouwburg werken samen
met de mensen van Vera 85 en Simplon 86. Ze hebben aandacht voor de totale programmering in de stad. Dan zoek je elkaar vanzelf op. De podiumkunsten zijn misschien meer bezig met het programma van de stad dan de beeldende kunsten. Ik heb het niet over ‘De Oosterpoort’ en ‘de Stadsschouwburg’, maar
ik heb het over ‘Groningen’. Het is een te programmeren stad. Of je nou van
Vera bent of De Oosterpoort, je moet over de stad heen kijken. Als we daar een heel sterk aanbod neerleggen, wordt iedereen daar beter van. Het Groninger Museum zoeken we ook op. Het Groninger Museum heeft weliswaar een andere dynamiek en planning, maar daar waar we elkaar raken vinden we elkaar. De tentoonstelling over David Bowie 87 is daarvan een mooi voorbeeld. Ook met Noorderlicht kan dat. Wat je daarvoor moet doen? Langskomen! Zoals dat begin 2018 gebeurde. De foto’s die hier hingen uit de Noorderlicht-tentoonstelling van Brian Griffin 88 waren daarvan het resultaat. Men heeft het er nog steeds over. Het moet ook bij ons programmatisch aanhaken. Het moet daaraan óf congruent zijn of het moet ermee schuren. We zien Noorderlicht echt wel staan. Als we straks over dat nieuwe muziekcentrum 89 gaan praten is Noorderlicht voor ons ook in beeld 90.”
De inhoud voorop
“In de tijd van Ton’s directievoering was Noorderlicht goed zichtbaar. Er zijn prachtige tentoonstellingen geweest. Het vervelende voor Ton was alleen dat
| 91
      























































































   91   92   93   94   95